perjantai 1. huhtikuuta 2011

Inventaariopalkinto ja pieni kirjallisuuskatsaus


Tammikuun lankainventaarioveikkauksessa täsmälleen oikeaan osui Laura Hi ja tässä viimein hänen saamansa palkinto.



Visio: ekohenkinen Laura istuu vanhassa puutalokodissaan villasukat jalassa lukemassa, juomassa teetä ja nautiskelemassa suklaata. Kirjoja tiedän Lauralla olevan omasta takaa aivan riittävästi, joten lukemista edustaa virkattu kirjanmerkki. Uskon Lauran osaavan myös arvostaa (ja uudelleenkäyttää) kierrätettävää lahjapussia; ekologisuutta tässä edustaa myös se, että palkinto on kerätty suklaata myöten jo olemassa olleista asioista, toki juuri Lauraa ajatellen.


Minulle on myös pikkuhiljaa kertynyt käsityökirjallisuutta, vaikka yleisesti ottaen suosin enimmäkseen ilmaisia nettiohjeita.



Wrap Style on aivan oma hankintani, minulle harvinainen heräteostos (jota tosin olin ehtinyt useampaan otteeseen harkita). Siinä on useampikin minua kiinnostava neulemalli Shetland Triangle -huivin lisäksi, joten ihan tyytyväinen olen kirjaan. Knitting new mittens & gloves on puolestaan ensimmäinen englanninkielinen neulekirjani, jonka sain jo lähes pari vuotta sitten hyvältä ystävältäni. Hän ainakin uskotteli löytäneensä kirjan edullisesti kirpputorilta, mutta aivan uutta vastaava se kyllä on. Tässä kirjassa on hyvät sormikasohjeet, lisäksi ainakin yksi kämmekäsmalli on pitkään ollut suunnitteilla toteuttaa.



Anna kaikkien kukkien kukkia -kirjan sain syntymäpäivälahjaksi samalta ystävältä, jolta sain aikaisemmin käsinekirjan (häneltä olen saanut myös ehdottoman virkkauskirjasuosikkini eli 201 ideaa pieniin ja suuriin virkkaustöihin). Neulotuista kukkamalleista en ole niinkään innostunut, mutta virkatuille malleille on aina käyttöä. Tällaiset kirjat ovat sen tyyppisiä käsikirjoja, joista minunlaiselleni käsityöläiselle on pitkäaikaista iloa. Sanna Vatasen jämälankakirjan sain puolestaan voitettuani viime syksyisen Ullan jämälankakilpailun arvonnan - palkintona oli kaksi kirjaa ja minä olin kilpailun ainoa osanottaja! Vaikka jämälankaihminen olenkin, ihan suoraan en innostunut mistään mallista, mutta pidän kyllä kirjan värikkäästä ulkoasusta.


Olen siis siinäkin mielessä vähän poikkeava aktiivineuloja, etten tunne juuri minkäänlaista vetoa käsityökirjoihin. Vain käsikirjamalliset mallineulekirjat ja -lehdet sekä pieniä koristevirkkauksia sisältävät virkkausopukset kiihdyttävät pulssiani. Haaveilenkin joskus kartuttavani mallineulekirjastoani vaikkapa joillakin japanilaisilla teoksilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti